logotherapeia thessaloniki

Ένα παιδί χρειάζεται να αξιολογηθεί από λογοθεραπευτή όταν παρουσιάζει τις εξής δυσκολίες:

·         Δεν προφέρει σωστά ένα συγκεκριμένο φώνημα.

·         Παρουσιάζει καθυστέρηση στην ομιλία του και η ηλικία του είναι πάνω από 2 ετών.

·         Παρατηρούνται προβλήματα στη ροή της ομιλίας (π.χ. επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις).

·         Είναι 3 ετών και δεν μπορεί να εκτελέσει εντολές που αποτελούνται από δύο σκέλη.

·         Η ομιλία του είναι δυσκατανόητη από μη οικεία πρόσωπα.

·         Χρησιμοποιεί περιορισμένο αριθμό λέξεων και δεν δείχνει σημάδια βελτίωσης του λεξιλογίου του.

Η πρώιμη ανίχνευση και η έγκαιρη παρέμβαση σε παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες στο λόγο, την ομιλία και την επικοινωνία, κατέχουν πολύ σημαντικό ρόλο στη διαδικασία της παρέμβασης και της θεραπευτικής διαδικασίας. Βοηθά σημαντικά να αποφευχθούν δευτερογενείς συμπεριφορές, όπως επιθετικότητα, χαμηλή αυτοεκτίμηση κ.α.

Η ηλικία του ατόμου που θα ενταχθεί σε λογοθεραπευτικό πρόγραμμα εξαρτάται από το είδος της διαταραχής του. Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν νευρολογικές διαταραχές ή έχουν κάποιο σύνδρομο, η παρέμβαση πρέπει να ξεκινήσει από την ηλικία των 12 μηνών. Σε περιπτώσεις παιδιών με ψυχοκινητική καθυστέρηση ή διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, η λογοθεραπεία μπορεί να ξεκινήσει από τα 2 έτη. Τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες στην παραγωγή της ομιλίας, χωρίς να συνυπάρχουν άλλοι λόγοι, μπορούν να ενταχθούν σε λογοθεραπευτικό πρόγραμμα από την ηλικία των 3,5 ετών.

Μιλάμε για καθυστέρηση λόγου όταν ένα παιδί στην ηλικία των 3 ετών εξαρτάται ακόμα από νοήματα με σκοπό να επικοινωνήσει, δεν κατανοεί και δεν ακολουθεί οδηγίες και  λέει μόνο συλλαβές. Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου υπάρχει επίσης όταν το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει λιγότερες από 15-20 λέξεις  και δεν αναγνωρίζει χρώματα και αντικείμενα.

Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας κυρίως παρουσιάζουν δυσκολία στην παραγωγή ορισμένων φωνημάτων. Αυτό οφείλεται συνήθως στο λανθασμένο τρόπο παραγωγής του κάθε ήχου λόγω του κακού μυολειτουργικού ελέγχου των μυών του προσώπου. Οποιαδήποτε δυσκολία στην ομιλία ενός παιδιού θα πρέπει να αξιολογηθεί από τον λογοθεραπευτή και στη συνέχεια να τεθούν οι θεραπευτικοί στόχοι, με γνώμονα πάντα την ηλικία του.